Wie ik ben

 

‘Zeespiegel’
25
Het begon met een zinken teiltje, met op de

bodem een spiegel, waarop een oud bootje werd bevestigd. Naar aanleiding van dit merkwaardige object, begon de associatiemotor van de bekende Nederlandse kunstenares Ellen van Toor goed te draaien. Het heeft geleid tot haar nieuwste serie werken, bestaande uit schilderijen, collages en assemblages. Soms zijn deze letterlijk voorzien van een spiegel, welke afbeeldingen van de geheimen van de zee herbergt. We zien bootjes, vissen en dobbers, weergegeven in de unieke vormentaal van Van Toor.
Soms bestaat het beeld uit meerdere lagen, wanneer een beeld onder water wordt gecombineerd met een beeld op het water. Soms zien we een denkbeeldige dwarsdoorsnede van al wat zich kan voordoen in de wonderbaarlijke onderwaterspiegel van de kunstenares. Het absurde, de humor en het gebruik maken van gevonden voorwerpen, dat is wat het werk van de kunstenares verbindt aan de dadaïsten en surrealisten van weleer. Ze gebruikt bijvoorbeeld geroest materiaal, wat ze nota bene zelf opvist met een magneet uit haventjes en kanalen. Wie haar werk kent, weet dat dit helemaal niet zo vreemd is en dat eigenlijk alles door haar kan worden verwerkt in de oppervlaktestructuren van haar schilderijen, etsen en collages. Ze verwerkt stukjes behang, piepkleine vogelveertjes, muziekpapier, stofjes, kantjes, puntenslijpsel en gedroogde bloemetjes. Met de ingeblazen liefdevolle adem van de kunstenares vindt dit materiaal in combinatie met meer gebruikelijke teken- en schildersmaterialen een volkomen vanzelfsprekend nieuw bestaan.
Voor Ellen van Toor is de zee als een vriendschap. Soms is deze dichtbij, soms ver weg, maar de zee is er altijd. Het grootste deel van haar jeugd woonde ze aan de Maasboulevard te Vlaardingen, op zes hoog met een geweldig uitzicht op de Nieuwe Waterweg. Er passeerden onderzeeboten, vliegdekschepen, booreilanden en passagiersschepen in alle soorten en maten. Dat heeft een onuitwisbare indruk op haar gemaakt en is een blijvende inspiratiebron gebleken, die nu zijn vorm vindt in de serie Zeespiegels.
In 2011, 2012 , 2013 en 2015 werkte de kunstenares voor korte periodes in een kunstenaarsateliers in India, waar zij kennismaakte met het uitzonderlijke patchwork van de bruidsjurken uit Rajasthan. Deze Indiase provincie is fameus om zijn Chothan textiel, welke wordt gekenmerkt door zijn prachtige kleurstoffen, ingenieuze blokprints en stofstempels. Het is bovendien buitengewoon fascinerend vanwege het met metaaldraad opgewerkte borduurwerk. Het zal niet verbazen dat de indrukken, die zij in India opdeed zijn mee verwerkt in haar nieuwste werk.
Van Toor studeerde in 1981 cum laude af aan de Koninklijke Akademie van Beeldende Kunsten te Den Haag, leeft van haar werk en heeft een imposante lijst van exposities bij galeries en op kunstbeurzen in binnen- en buitenland op haar naam staan.

Sander Kletter, kunsthistoricus, galeriehouder Galerie Beeldkracht,

 

Spiegeltje aan de wand, wie is de schoonste in het land?

Spiegeltje aan de wand, wie is de schoonste in het land?